کد خبر: ۲۲۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
بر اساس اعلام سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس؛

کدام خودروها مشمول قیمت‌گذاری جدید نمی‌شوند؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نوسانات ارزی و بعد روانی باعث افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر شده است، درباره سازمانی که مسئول قیمت‌گذاری خودرو است نیز توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش خودروکار، ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به تعریف خودروسازان از خودروهای انحصاری، گفت: «سمند، پژو، تیبا و پراید خودروهای انحصاری هستند چراکه تنها 2 شرکت خودروساز مسئولیت تولید آن‌ها را برعهده دارند از سوی دیگر بیش از 80 درصد خودروی مصرفی جامعه را تشکیل داده و پرتیراژ هستند.»


نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: «پیش از افزایش قیمت خودرو قیمت‌گذاری خودروهای انحصاری توسط شورای رقابت انجام می‌گرفت در حالی که اخیرا و براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد، قیمت‌گذاری‌ها در این حوزه در اختیار سازمان حمایت از مصرف کننده و ستاد تنظیم بازار است.»


کدام خودروها مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند؟

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: «به جز سمند، پژو، تیبا و پراید سایر خودروها مشمول قیمت گذاری‌ها نیستند به طور مثال خودروی رنو تندر90، کیا سراتو و محصولات ام‌وی‌ام که یک درصد بازار خودرو را در دست داشته و مصرف عامل ندارند قیمت‌گذاری نمی شوند.»

وی با بیان اینکه در گذشته خودروهایی که کمتر از 45 میلیون تومان بود مشمول قیمت گذاری قرار می‌گرفت اما در حال حاضر با افزایش قیمت خودرو این مبلغ حدودا 60 میلیون در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: «به زعم وزیر صنعت، معدن و تجارت حدود یک میلیون ثبت‌نام برای خودروهای انحصاری در پیش فروش‌ها انجام گرفته است به همین دلیل خودروسازان موظفند 80 درصد تولیدات خود را برای اجرای این تعهدات اختصاص دهند و فقط می‌توانند 20 درصد باقی مانده را در پیش فروش‌های جدید به فروش رسانند.»

ملکی با اشاره به دلایل گرانی خودرو در ماه‌های اخیر، بیان کرد: «خودرو مجموعه‌ای از قطعاتی مانند موتور، گیربکس، دیفرانسیل، بدنه، لاستیک، چرخ و... است به همین دلیل نمی‌توان تنها کارخانه‌های خودروسازی را مقصر گرانی خودرو دانست.»


نوسانات ارزی و بعد روانی عوامل افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «نوسانات ارزی از یک سو و بعد روانی از سوی دیگر باعث افزایش قیمت مواد پتروشیمی، پلاستیک، فولاد، مواد اولیه تولید لاستیک و... شد. در نهایت این روند باعث بالارفتن قیمت قطعات و در نتیجه گرانی خودرو در کشور شد.»

 شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور، دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهای انحصاری را ارسال کرد تا رئیس جمهور در مورد آن تصمیم گیری کند.

 

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار